Het New Financial Magazine wil met best practices, schaamteloze ideeën, sprankelende inspiratiebronnen en scherpe visies een bijdrage leveren aan een gezonde en gerespecteerde financiële sector. Dit initiatief van Willem Vreeswijk is als onderdeel van de Stichting New Financial Forum dé exclusieve inspiratiebron van de ambassadeurs van de nieuwe financiële wereld (www.newfinancialforum.nl).
huidig nummer \\ abonneren \\ archief \\ index \\ zoeken \\ downloads \\ ambassadeurs \\

archief NFM \\

  \ nummer 2011 1 \\   \ nummer 2018 1 \\
  \ nummer 2018 2 \\   \ nummer 2018 3 \\
  \ nummer 2018 4 \\   \ nummer 2012 1 \\
  \ nummer 2012 2 \\   \ nummer 2013 1 \\
  \ nummer 2013 2 \\
  \ nummer 2013 3 \\
  \ nummer 2013 4 \\   \ nummer 2014 1 \\
  \ nummer 2014 2 \\   \ nummer 2014 3 \\
  \ nummer 2015 1 \\   \ nummer 2015 2 \\
  \ nummer 2015 3 \\   \ nummer 2015 4 \\
  \ nummer 2016 1 \\   \ nummer 2016 2 \\
  \ nummer 2016 3 \\   \ nummer 2016 4 \\
  \ nummer 2017 1 \\   \ nummer 2017 2 \\
  \ nummer 2017 3 \\   \ nummer 2017 4 \\
  \ nummer 2019 1 \\   \ nummer 2019 2 \\
  \ nummer 2019 3 \\
 

archief G&D \\

  \ nummer 2010 2 \\   \ nummer 2010 1 \\
  \ nummer 2011 3 \\
 

Nieuw leiderschap
 
Nieuwe leiders willen een meerwaarde voor anderen zijn. Zij zorgen voor nieuwe denkrichtingen om vastgeroeste patronen los te weken en nieuwe organisatiestructuren mogelijk te maken. Hoe? Door belemmerende overtuigingen op te geven. Door de dialoog aan te gaan met de jeugd, met andere culturen, met mensen met een ‘zogenaamde’ arbeidsbeperking. Door verantwoordelijkheid te nemen voor alles wat je doet, zegt en denkt. Zolang er niets in je zelf verandert, verandert er niets in de wereld.
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel



De nieuwe leider is groen
 
De nieuwe leider is groen. En niemand is dat – letterlijk en figuurlijk – meer dan Maurits Groen. De bevlogenheid spat er vanaf bij Groen, ook na meer dan veertig jaar van bedenken van groene oplossingen en begeleiden van bedrijven en organisaties bij vergroening. “Wel verwondert het me nog steeds dat al die inzet nodig is. Verantwoordelijk omgaan met de aarde zou toch de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. Het is leuker, iedereen voelt zich beter en het is nog voordeliger ook.”
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel



Goede leiders zijn het oog van de orkaan
 
Salem Samhoud heeft met veel grote leiders gesprekken gevoerd. Met de term ‘nieuw leiderschap’ heeft hij echter niet veel op. Net zo min als met termen als authentiek of dienend leiderschap. Het gaat om goed leiderschap. Daar bestaan geen gradaties in. Een goede leider is stil van binnen en weet en voelt wat er om hem heen gebeurt en maakt daar verbinding mee. De wereld verandert sneller dan ooit. Een goed leider is het oog van de orkaan.”
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel



Good governance in de praktijk
 
Bestuurders in bedrijven en organisaties buigen zich over de vraag hoe ze integriteit kunnen waarborgen en hun reputatie kunnen beschermen. Volgens Leo Sonneveld, Stichting Good Governance Monitor (GoGoMo), gaat integriteit in essentie niet zozeer over jezelf aan de regels houden, maar veel meer over de vraag of jouw keuzes de belanghebbenden heel en ongeschonden laten. Deze zienswijze heeft een duurzaam positief effect op reputatie en minimaliseert het reputatierisico.
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel



Leiders, geïnspireerd door de natuur
 
Mijn zoons grootste wens is te kunnen vliegen als een vogel. Liggend op zijn rug in het gras kan hij eindeloos kijken naar zwermen spreeuwen die dansen door de lucht. Op een dag vroeg hij: “Hoe doen ze dat? Hoe weten ze waar ze heen moeten? En wie is de baas?” Hmm, wordt ons van jongs af aan al geleerd dat er altijd een leider moet zijn?
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel



Happy is the new rich
 
Veel jongeren keren de oude economie de rug toe. Zij hebben een andere kijk op welvaart, rijkdom, bezit en de wereld. Zij komen niet in opstand met spandoeken, demonstraties of erger, maar creëren een eigen economie, die wel past bij hun waarden. Zij laten zich niet langer door leiders uit de oude wereld de wet voorschrijven, maar zijn zelf leider van hun eigen leven. The Happy Startup School uit Brighton bouwt mee aan de betekeniseconomie, sinds kort ook met Nederlandstalige opleidingen.
Lees verder in de digitale editie online
Lees verder als PDF
Deel dit artikel